III. Ajánlati árképzés versenytársi alapon Copy

Egy másik lehetséges megoldás a versenytársalapú árképzés. Ennek lényege, hogy nem a költségekből indulunk ki, hanem a versenytársak hasonló termékeiből és azok áraiból.

A módszer lényege, hogy:

  1. meghatározzuk az adott termék fontos tulajdonságait,
  2. meghatározzuk, hogy abban az adott tulajdonságban maximum mennyi pont érhető el (ezzel a tulajdonságokat egymáshoz képest is tudjuk súlyozni: a fontosabb tulajdonságoknak a maximális pontszáma magasabb),
  3. meghatározzuk, hogy az új termék, illetve a figyelembe vett versenytársak termékei egyenként melyik tulajdonságban hány pontot értek el,
  4. a kapott adatokból egy összefoglaló táblázatot állítunk össze az alábbiak szerint (ez a táblázat általában a feladatok elején már adott):
Termék tulajdonságaMaximális pontszámÚj termék pontszámaVersenytárs1 pontszámaVersenytárs2 pontszáma
Tulajdonság1Maxpont1Termékpont1Versenytárspont1Versenytárspont1
Tulajdonság2Maxpont2Termékpont2Versenytárspont2Versenytárspont2
  • ezután oszloponként összeadjuk a pontokat
  • a figyelembe vett versenytársak áraik alapján meghatározzuk, hogy 1 pontnak „mennyi az ára”

  • ezután meghatározzuk az 1 pontra jutó átlagos árat:

  • végül meghatározhatjuk az új termék nettó eladási árát:

Egy műszaki termékeket előállító vállalkozás új televízióval kíván megjelenni a piacon, melynek árát a konkurens gyártók termékeinek vizsgálatával kívánja megállapítani. Az előzetes eredményeket az alábbi táblázat tartalmazza:

A konkurens termékek eladási árai a következők:

  • Philips 330 000 Ft/db
  • Sony 310 000 Ft/db
  • LG 360 000 Ft/db
  • Samsung 390 000 Ft/db

Feladat: Határozza meg a termék ajánlati árát!

Megoldás:

Első lépésként meghatározzuk az összpontszámokat:

Utána határozzuk meg az 1 pontra jutó árat:

Meghatározzuk az 1. pontra eső átlagos árat:

Utolsó lépésként meghatározzuk az új termék ajánlati árát: